Koop direct je ticket digitaal en bespaar 10% korting op je overtocht!

Veerdienst in Tweede Wereldoorlog

Veerdienst in Tweede Wereldoorlog

Dit jaar is het 75 jaar geleden dat Nederland werd bevrijd. In de eerste jaren van de Tweede Wereldoorlog functioneerde de veerdienst nog op de normale manier. Het enige verschil met voorheen was dat de Duitse troepen voorrang kregen om aan boord te gaan. In de loop van de jaren 1940-1945 werd de sfeer echter steeds meer gespannen. Sommige schepen hielden het hoofd niet boven water.

Vanaf begin 1943 begon de bezetter zich steeds meer met de Gorcumse veerboten te bemoeien. Het viel de Duitsers op dat de pont al een tijdje een vaste ligplaats heeft in Sleeuwijk. In een brief moest de burgemeester van Gorinchem zich hiervoor verantwoorden bij de Wehrmacht-commandant.
‘De Gorinchem I is naar Sleeuwijk overgebracht omdat de Vluchthaven door de Wehrmacht is afgesloten’, schreef hij. ‘Met oog op eventuele oorlogshandelingen wordt de voorkeur gegeven aan een verspreide ligging van de boten.’ De commandant vroeg zich ook af hoe snel de veren operationeel zouden kunnen zijn. ‘De Gorinchem IV is bedrijfsklaar, de Gorinchem V kan dit in 2 uur zijn en de Gorinchem I in zes uur. In de nacht moet dit met een uur worden verlengd.’

Gorinchem V als doelwit

Gedurende het volgende oorlogsjaar kregen de veren met verschillende luchtaanvallen van geallieerde jachtvliegtuigen te maken. Op 12 september 1944 kreeg de Gorinchem V een aanval te doorstaan. Hierbij liep één Duitse militair lichte verwondingen op. Ongeveer zes weken later was de pont weer doelwit en werd hij geraakt door drie zware bommen. Zes Duitsers
lieten het leven en het schip zonk voor de oever van Sleeuwijk. Ook de Gorinchem III zonk door oorlogsgeweld. Het schip werd echter gelicht en na een lange reparatie kwam hij in 1948 weer in de vaart.