Primeur aan boord: Riveer onderzoekt wat humanoid kan betekenen op veerpont
Reizigers op de elektrische veerponten van Riveer worden in de toekomst mogelijk begroet een robot. Samen met de Gorinchemse IT-ondernemer Jan van Wijgerden gaat de gemeente Gorinchem – waaronder de veerdienst valt - onderzoeken wat een zogenoemde humanoid kan betekenen. Niet als vervanger van personeel, maar om ervaring op te doen en te onderzoeken hoe een robot functioneert in een uitdagende omgeving, zoals een schommelende veerboot.
De gemeente Gorinchem heeft innovatie tot één van de speerpunten gemaakt in haar visie, en een onderzoek naar robotisering sluit daar naadloos op aan. Bovendien zou het een landelijke primeur zijn om een humanoid mee te laten varen op een schip. In samenwerking met de Gorinchemse IT-ondernemer Jan van Wijgerden wordt dan ook onderzocht hoe een robot zich kan aanpassen aan de veeleisende omgeving van een veerboot. Want een goed functionerende robot op bewegende schepen en onder wisselende weersomstandigheden – letterlijk door weer en wind: dat is een uitdaging.
Johan Hania van Riveer en Jan van Wijgerden, die al een robothond op zijn kantoor heeft rondlopen, hebben er alle vertrouwen in. Ze benadrukken wel dat de robot echt is aangeschaft om kennis mee te vergaren. Van Wijgerden koopt de humanoid en de gemeente Gorinchem werkt actief mee aan het experiment en het leerproces rondom de inzet van deze technologie. “Uiteindelijk hópen we ook dat we fouten gaan maken, want we moeten ervan leren”, zegt Johan Hania.
Kwaliteit dienstverlening verhogen
Mocht de onderzoeksfase een succes zijn, dan zou een humanoid een oplossing kunnen zijn voor structurele uitdagingen. Een dergelijke robot zouden uiteindelijk routinematige taken van personeel uit handen kunnen nemen, als een assistent. Denk aan het verwelkomen van passagiers, het geven van reisinformatie of het wijzen op inchecken aan boord, waar nodig in meerdere talen. Zo blijft er voor medewerkers meer tijd over voor persoonlijke aandacht en complexere taken. “Het wil zeker niet zeggen dat de robot op den duur banen zal afpakken, maar het kan wel personeelstekorten opvangen én de kwaliteit van de dienstverlening verhogen”, aldus Hania.
De gemeente zet hiermee koers naar een innovatieve, efficiënte en toekomstbestendige dienstverlening – en dat midden op de rivier. Door op deze manier samen te werken wordt de regionale economie versterkt en de technologische voorsprong van de regio vergroot.

