Onze veervloot

Voetveer vaart langs autoveer Brakel

Onze veervloot

Riveer beschikt over zeven moderne schepen om je naar de overkant te brengen. De autoveren bij Brakel en Aalst en de voet- en fietsveren rondom Gorinchem. De veerponten worden zo breed mogelijk ingezet: in de reguliere dienstregeling, als watertaxi, bij calamiteitenbestrijding op het water of bij speciale gelegenheden en feestelijkheden. Wij stellen de verschillende schepen graag aan je voor.

Direct naar:

Aalst II

Het autoveer de Aalst II is in 2013 aangekocht van de veerdienst Gouderak-Moordrecht ter vervanging van de Aalst I. De kabelpont werd in 2011 gebouwd bij Van Grevenstein’s Scheepswerf B.V. in Krimpen a/d Lek. De Aalst II is voorzien van een 137 pk John Deere motor en wordt voortgestuwd door 2 schottels. Het kabelveer is voorzien van alle moderne navigatieapparatuur.

Specificaties

Lengte27,81 meter
Breedte5,18 meter
Diepgang1,04 meter
Max. laadvermogen10,7 ton
Max. aantal personen65 personen

Naamloos-2

Brakel II

De Brakel II is in 2009 gebouwd bij Scheepswerf Grave B.V. in Grave. De veerpont wordt als eerste in Nederland dieselelektrisch  angedreven. De drie generatoren aan boord geven vermogen naar vraag (afzonderlijk of in combinatie), zodat er in elke situatie zo min mogelijk uitstoot wordt veroorzaakt. Het veer wordt voortgestuwd door vier schottel roerpropellers van ieder 120 kW/163 pk. De boot is voorzien van alle moderne navigatieapparatuur inclusief A.I.S.

Op weg naar een elektrische vloot

Het voornemen is om de gehele vloot van zeven ponten geleidelijk te elektrificeren. Vandaag de dag is de branche nog steeds grootverbruiker van gasolie. Wij willen dat anders doen. Riveer kent al jaren een groot verantwoordelijkheidsgevoel in het milieuvraagstuk. De nieuwe veerpont bij Brakel werd bijna tien jaar geleden al gebouwd met een dieselelektrische aandrijving. Daardoor verbruikt het schip minder brandstof, maakt het minder geluid en produceert het minder CO2-uitstoot. De volledige elektrische schepen die nu gebouwd gaan worden, zijn helemaal emissievrij. Dat betekent dat er straks zo’n 1600 ton aan CO2-uitstoot bespaard gaat worden.

Om onze plannen te realiseren, moesten we de veerdienst wel opnieuw uitvinden. Tot dusver wordt er in Europa alleen nog maar elektrisch gevaren in Scandinavië. Het is dus een relatief onontdek terrein. Voor het onderzoek sloegen we de handen ineen met scheepsontwerper CoCo Yachts. Aan de hand van onze vaarprofielen en onze kennis uit de praktijk kwamen we tot een gezamenlijk ontwerp: een prachtige catamaran. Licht, sterk en beter gestroomlijnd.

Specificaties

Lengte42,00 meter
Breedte12,70 meter
Diepgang1,07 meter
Max. laadvermogen122 ton

brakel

Gorinchem VI

De Gorinchem VI is in 1995 gebouwd bij Scheepswerf Peter Tinnemans in Maasbracht. De veerboot kan naast het vervoer van passagiers worden ingezet als blusboot bij calamiteiten op of aan het water. Eind 2011 heeft de pont een algehele refit ondergaan, waardoor hij weer helemaal voldoet aan de eisen van deze tijd. Hierdoor is hij ook voorzien van alle moderne navigatieapparatuur, inclusief A.I.S. De Gorinchem VI is een enkelschroef boot en is voorzien van een 360 graden draaibare boegschroef.

Specificaties

Lengte23,08 meter
Breedte5,40 meter
Diepgang1,20 meter
Max. aantal personen193 personen

gorvi

Gorinchem VIII

De Gorinchem VIII is in 2000 gebouwd bij Scheepswerf Grave B.V. in Grave. Het schip is behalve als veerboot ook geschikt om in te zetten voor bijzondere of zakelijke gelegenheden. De Gorinchem VIII wordt voortgestuwd door twee Veth roerpropellers en is voorzien van een 360 graden draaibare boegschroef. De boot is voorzien van alle moderne navigatieapparatuur inclusief A.I.S.

Specificaties

Lengte36,15 meter
Breedte9,06 meter
Diepgang1,38 meter
Max. aantal personen250 personen

viii

Gorinchem IX

De Gorinchem IX werd in 1995 gebouwd bij Bauwerft Ernst Menzer in Hamburg. De boot is in 2005 door Riveer aangekocht en geschikt gemaakt om te varen als watertaxi. Met een capaciteit voor 12 passagiers is het onze kleinste schip. De Gorinchem IX wordt voortgestuwd door twee Hamilton waterjets en haalt hiermee een snelheid van 40 km/uur. De watertaxi is voorzien van alle moderne navigatieapparatuur.

Specificaties

Lengte11,45 meter
Breedte3,70 meter
Diepgang0,90 meter
Max. aantal personen12 personen

Watertaxi in actie

Gorinchem X

De Gorinchem X werd in 2009 gebouwd bij Damen Shipyards in Hardinxveld-Giessendam. Het schip wordt voortgestuwd door twee Ultrajet waterjets, waarmee hij een maximale snelheid van 40 km/uur haalt. Tevens beschikt hij over een boegschroef in een dwarsbuis. Behalve als veerpont kan het schip dankzij de brandblusinstallatie aan boord worden ingezet bij calamiteiten op of aan het water. Daarnaast wordt de Gorinchem X op beschikbare momenten gebruikt als watertaxi. Het veer is voorzien van alle moderne navigatieapparatuur inclusief A.I.S.

Specificaties

Lengte16,45 meter
Breedte4,72 meter
Diepgang0,95 meter
Max. aantal personen80 personen

x

Gorinchem XI

De Gorinchem XI werd gebouwd bij Damen Shipyards in Hardinxveld-Giessendam. Vanaf 2012 vaart de XI als veerboot en wordt hij op beschikbare momenten ingezet als watertaxi voor vervoer op maat. Door de dubbele schroef haalt het schip een snelheid van 40 km/uur. Tevens beschikt hij over een boegschroef in een dwarsbuis. Het veer is voorzien van alle moderne navigatieapparatuur inclusief A.I.S.

Specificaties

Lengte23,00 meter
Breedte5,85 meter
Diepgang1,05 meter
Max. aantal personen100 personen

Naamloos-3

Gorinchem XII en Altena VI

De Gorinchem XII werd samen met Altena VI gebouwd bij Holland Shipyards Group in Hardinxveld-Giessendam. De twee veerponten zijn volledig elektrisch, dat maakt ze zeer vooruitstrevend, duurzaam en milieubewust. Een zeer innovatieve ontwikkeling. Door 104 accu's aan boord die een capaciteit hebben van 603 KWH, wat vergelijkbaar is aan 8 Tesla's maakt het mogelijk om elektrisch te varen.

Specificaties

Lengte35,30 meter
Breedte7,30 meter
Diepgang1,60 meter
Max. aantal personen100 personen

gorinchemXII