Open dag elektrische schepen van Riveer trekt 250 bezoekers

Afgelopen zaterdag vond de open dag van de elektrische schepen van Riveer plaats, een evenement dat ongeveer 250 geïnteresseerden trok. Op 1 juni kregen bezoekers een exclusief kijkje achter de schermen van de elektrische veerponten. De Altena VI legde tussen 10.00 en 16.00 uur aan in diverse plaatsen, waaronder Werkendam, Hardinxveld-Giessendam, Sleeuwijk, Gorinchem en Woudrichem. Tijdens deze open dag konden bezoekers de stuurhut en technische ruimtes bezichtigen en vragen stellen aan de bouwers en ontwerpers van de veerponten.
opendag nieuwbericht 1

Open dag elektrische schepen van Riveer trekt 250 bezoekers

Afgelopen zaterdag vond de open dag van de elektrische schepen van Riveer plaats, een evenement dat ongeveer 250 geïnteresseerden trok. Op 1 juni kregen bezoekers een exclusief kijkje achter de schermen van de elektrische veerponten. De Altena VI legde tussen 10.00 en 16.00 uur aan in diverse plaatsen, waaronder Werkendam, Hardinxveld-Giessendam, Sleeuwijk, Gorinchem en Woudrichem. Tijdens deze open dag konden bezoekers de stuurhut en technische ruimtes bezichtigen en vragen stellen aan de bouwers en ontwerpers van de veerponten.

Elektrische veerponten sinds januari 2024 in gebruik

Sinds 2 januari van dit jaar varen er twee elektrische veerponten op de Riveer-trajecten rondom Gorinchem. Deze veerponten worden veel gebruikt door scholieren, werknemers en toeristen op de routes Gorinchem - Werkendam en Gorinchem – Woudrichem. Hoewel velen regelmatig gebruik maken van deze veerponten, weten weinig mensen hoe deze elektrische schepen precies werken. Een interessant detail is dat de veerponten ongeverfd zijn, maar waarom is hiervoor gekozen?

Duurzame ontwerpen van CoCo Yachts en Holland Shipyards Group

De twee veerponten zijn ontworpen door CoCo Yachts en gebouwd door Holland Shipyards Group uit Hardinxveld-Giessendam. De twee veerponten zijn gedoopt in 2023 en sinds januari 2024 in gebruik genomen. Aangedreven door een volledig elektrische voortstuwing zijn ze zeer duurzaam. Het ontwerp focust sterk op gewichtsbesparing; de veerponten wegen 50.000 kilo, wat acht keer lichter is dan de andere schepen van Riveer. Deze gewichtsreductie is voornamelijk te danken aan het gebruik van aluminium en het vermijden van verf, wat een besparing van 500 kilo oplevert.

Investering door gemeenten Altena en Gorinchem

De elektrische veerponten zijn tot stand gekomen dankzij een gezamenlijke investering. Gemeente Altena en gemeente Gorinchem investeerden elk ruim 4 miljoen euro in de twee elektrische veren. Dit onderstreept het belang dat deze gemeenten hechten aan duurzame en innovatieve oplossingen voor openbaar vervoer over water.

De open dag van afgelopen zaterdag bood een waardevolle kans om meer te leren over deze vooruitgang en de bijdrage aan een duurzamer openbaar vervoerssysteem. We hopen dat al je vragen beantwoord zijn gedurende de open dag en willen je bedanken voor je komst!