Holland Shipyards Group: “Gemotiveerd om markt in geheel te vergroenen”

riveer.nl

Marco en Leendert Hoogendoorn van Holland Shipyards Group:

“Gemotiveerd om de markt in z’n geheel te vergroenen”

hollandshipyardsgroup-71

We maken kennis met Marco en Leendert Hoogendoorn, de tweede generatie aan het roer van scheepswerf Holland Shipyards Group. In de veertig jaar dat het bedrijf bestaat, heeft het een enorme ontwikkeling doorgemaakt en richten ze zich vandaag de dag vooral op het bouwen van ‘groene’ schepen. Binnenkort kunnen ze de bouw van twee elektrische veren voor Riveer bijschrijven.

Vader Cor Hoogendoorn startte in 1981 met Instalho Scheepsbouw. De eenmanszaak richtte zich in eerste instantie op de afbouw van binnenvaartschepen. Dat Marco en Leendert in het bedrijf zouden stappen, stond niet meteen vast. Marco ging tijdens zijn afstuderen een aantal uren in de week voor de zaak werken. Via de administratieve afdeling ("geen succes," zegt hij lachend) belandde hij bij de verkoop, wat wel zijn interesse had. En zo rolde hij er steeds meer in. Voor Leendert was het iets minder toevallig. Vanuit zijn interesse voor techniek, startte hij met een scheepsbouwopleiding. "En dan is het eenmaal logisch, want je hebt die stap genomen." In 2019 werden de broers benoemd tot de nieuwe directeuren van Holland Shipyards Group, en namen daarmee het stokje over van hun vader.

"Geen makkelijkere stap dan met veerpont"

Het is niet gek dat de scheepswerf het beste uit de bus kwam voor de bouw van de twee elektrische schepen voor Riveer. In de loop der jaren heeft het bedrijf zich gespecialiseerd in de bouw van hybride en elektrische schepen. Die stap naar groen is in eerste instantie niet echt een bewuste geweest. "In 2014 kwamen we op het pad van een sleepbootconcept en vroegen ons af hoe we dat vernieuwend in de markt konden brengen. Slepers hebben de eigenschap dat ze slechts 10 procent van de tijd 100 procent van hun vermogen gebruiken. Daar kun je iets mee. Toen is hybride ontstaan, maar puur vanuit functioneel perspectief. Maar met de kennis en kunde die we daarmee hadden opgedaan, was inschrijven op de tender van het GVB een logische stap." Vanaf 2016 leverde Holland Shipyards Group zeven hybride veerboten aan het Amsterdamse vervoersbedrijf. "Daardoor is het balletje echt gaan rollen."

"Nu zijn we ook intrinsiek gemotiveerd om de markt in z'n geheel te vergroenen." Je kan iets willen, maar het moet ook wel kunnen. Dus helpt het mee dat ook overheden heel bewust willen gaan verduurzamen. "Er is geen makkelijkere stap om dat te doen dan met een veerpont. Een pont vaart tussen A en B, of tussen A, B, C en A, maar altijd in een beperkt geografisch gebied. Aan de oever gaat hij even aan de lader en je kunt weer een rit maken.”

“State of the art” ontwerp

"Hoe mooi is het dat er straks twee veerboten van onze hand als enorme showcase voor de deur zullen varen!? We zijn geboren Werkendammers, twee van onze werven zitten gecentreerd om de Merwede, er is een grote ploeg medewerkers die dagelijks de pont pakt... En daarnaast is het een prachtig, innovatief project. Dus als je die twee bij elkaar optelt, is het een logische stap dat we hier überhaupt aan begonnen zijn."

Het ontwerp (door Coco Yachts en Riveer) lag er al. En hoewel daar van afgeweken mocht worden, klopte het volgens Leendert en Marco. "Het is state of the art. Dit is zo'n boot die je door een club engineers laat tekenen, met als enige boodschap iets heel moois te maken. Nou, dat hebben ze wel gedaan." En het matchte met de eisen van Riveer. "Je hebt een bepaalde hoeveelheid energie beschikbaar in Gorinchem, je hebt een bepaalde tijd om te varen en dat moet allemaal passen. Dan kunnen we wel een waterverplaatsend schip met een veel grotere weerstand aan gaan bieden, maar dan kun je nooit aan die verwachtingen voldoen. Die conclusie moesten we gewoon trekken. Er is meer een ervaringssausje overheen gegaan, dan dat er echt iets is veranderd."

180301 Riveer_US-100 3DW-Woudrichem-groter_2021.06.28

"Er is meer een ervaringssausje overheen gegaan, dan dat er echt iets is veranderd."

“Schepen bouwen vanuit je passie”

De samenwerking tussen Holland Shipyards Group en Riveer is nog maar net van start, maar voelt voor de broers Hoogendoorn nu al goed. Jullie kijken ook vanuit technisch perspectief naar de schepen, voorbij dat mooie plaatje. "Met elkaar wil je gewoon een goedwerkend schip bouwen. En als je daar compromissen voor moet doen, die soms afwijkend zijn van wat er geschreven staat, maar het schip wel ten goede komen, dan staan jullie hiervoor open. En dat werkt gewoon prettig." Leendert vervolgt: "Je wilt schepen bouwen vanuit je passie. Daar hoort ook gewoon een stukje vertrouwen bij. En als dat er vanaf het begin af aan niet is, dan bouw je ook geen schepen vanuit je passie."