Oevergemeenten werken komende 10 jaar samen aan veerdienst Riveer

De komende 10 jaar werken de gemeenten Altena, Hardinxveld-Giessendam en Gorinchem samen aan de oeververbindingen van de veerdienst Riveer. Op vrijdag 5 juni ondertekenden wethouder Tanis (Altena), wethouder Boerman (Hardinxveld- Giessendam) en wethouder Van der Geest (Gorinchem) van de drie gemeenten de samenwerkingsovereenkomst.
riveer.nl
Elektrische veerpont Riveer

Oevergemeenten werken komende 10 jaar samen aan veerdienst Riveer

De komende 10 jaar werken de gemeenten Altena, Hardinxveld-Giessendam en Gorinchem samen aan de oeververbindingen van de veerdienst Riveer. Op vrijdag 5 juni ondertekenden wethouder Tanis (Altena), wethouder Boerman (Hardinxveld- Giessendam) en wethouder Van der Geest (Gorinchem) van de drie gemeenten de samenwerkingsovereenkomst.

Veerverbinding belangrijke manier van vervoer in de regio

De veerverbinding tussen Boven Hardinxveld – Werkendam - Gorinchem – Sleeuwijk en Gorinchem – Woudrichem - Loevestein is voor veel inwoners van de drie gemeenten een belangrijke manier van vervoer over water naar werk, school of voor recreatie. Jaarlijks maken 365.000 passagiers gebruik van de veerdienst.  De verbinding draagt bij aan de leefbaarheid van de gemeenten. Zeker als straks in 2022 de werkzaamheden aan de verbreding van de A27 en de Merwedebrug zullen plaatsvinden, is de veerverbinding cruciaal.

Elektrisch varen is koploperproject

Eerder dit jaar stemden de gemeenteraden van de drie gemeenten in met de afspraken van de samenwerkingsovereenkomst. Hierin zijn afspraken gemaakt om met elkaar te investeren in de veerdienst en over te stappen op elektrisch varen. Het vaargebied stroomt door 3 provincies: Noord -Brabant, Gelderland en Zuid-Holland. De provincies worden gevraagd om samen te werken bij dit koploperproject. Mogelijk dat dit een voorbeeldproject kan zijn om straks over te stappen op emissieloos varen.

Duurzaam vervoer over water

Dat een veerdienst volledig elektrisch vaart is uniek. Het gaat om een technologische innovatie in de sector. Het ontwerp van de schepen is gebaseerd op minimaal energieverbruik. De schepen stoten geen CO2 uit en er is geen sprake van stikstofuitstoot. Het vraagt  om een forse investering maar heeft  lagere exploitatiekosten dan de huidige dieselschepen. Duurzaam vervoer  over water  is daarmee het mes dat aan twee kanten snijdt.