Volg de bouw van onze elektrische veerponten
Het eerste deel van de veerponten (de casco's) wordt gebouwd bij scheepswerf Alumare in Świnoujście, Polen.
Volg hieronder de updates over de nieuwbouw.
24 januari 2022
Nooit eerder zo licht gebouwd
Het 'bouwpakket' van de nieuwe veerponten krijgt steeds meer vorm. Volgens planning worden de verschillende aluminium onderdelen nog op maat gemaakt. Wist je dat er nog nooit eerder een pont zo licht gebouwd werd? Sommige delen van de aluminium romp zijn maar 2,5 millimeter dik.
15 februari 2022
Ondersteboven gebouwd
Spanten in de maak: de ruggengraat van het schip. Over de spanten wordt later de 'scheepshuid' (bekleding romp) aangebracht. Het schip wordt ondersteboven gebouwd, dat is makkelijker. Je kunt al goed zien dat het een catamaran wordt.
2 maart 2022
Minimale weerstand
De rompvorm wordt steeds zichtbaarder. Je ziet onder andere de spitse kop van één van de rompen. De twee ver uit elkaar liggende rompen van de nieuwe catamarans, kunnen mooi door het water klieven met een minimale weerstand (en dus een minimale golfslag).
4 april 2022
Bouwvergadering in de scheepsromp
25 mei 2022
Naar buiten
Het eerste casco komt naar buiten en maak daarmee plaats voor de opbouw van het tweede schip. Eenmaal buiten wordt het schip ook omgedraaid.