Volg updates van de scheepswerf in Polen

bouw

Volg de bouw van onze elektrische veerponten

Het eerste deel van de veerponten (de casco's) wordt gebouwd bij scheepswerf Alumare in Świnoujście, Polen.
Volg hieronder de updates over de nieuwbouw.

24 januari 2022

Nooit eerder zo licht gebouwd

Het 'bouwpakket' van de nieuwe veerponten krijgt steeds meer vorm. Volgens planning worden de verschillende aluminium onderdelen nog op maat gemaakt. Wist je dat er nog nooit eerder een pont zo licht gebouwd werd? Sommige delen van de aluminium romp zijn maar 2,5 millimeter dik.

15 februari 2022

Ondersteboven gebouwd

Spanten in de maak: de ruggengraat van het schip. Over de spanten wordt later de 'scheepshuid' (bekleding romp) aangebracht. Het schip wordt ondersteboven gebouwd, dat is makkelijker. Je kunt al goed zien dat het een catamaran wordt.

2 maart 2022

Minimale weerstand

De rompvorm wordt steeds zichtbaarder. Je ziet onder andere de spitse kop van één van de rompen. De twee ver uit elkaar liggende rompen van de nieuwe catamarans, kunnen mooi door het water klieven met een minimale weerstand (en dus een minimale golfslag).

4 april 2022

Bouwvergadering in de scheepsromp

Iedere 2 weken hebben we bouwvergadering met Holland Shipyards Group over de nieuwe elektrische veren. Vorige week was dat bij de werf in Polen waar onze casco's worden gebouwd. Samen met CEO Adrian Lukawski (links) en projectmanager Bugoslaw Jasiński (rechtsmidden) van scheepswerf Alumare bekijken we hoe de bouw gestaag vordert! Een gedeelte van de romp is al voorzien van een stuk scheepshuid.

25 mei 2022

Naar buiten

Het eerste casco komt naar buiten en maak daarmee plaats voor de opbouw van het tweede schip. Eenmaal buiten wordt het schip ook omgedraaid.