Interview: watertaxi als blusboot
Riveer doet meer! De Gorcumse veerdienst is al jarenlang uitgerust met blusvoorzieningen. ‘Ik kwam in april 1995 in dienst bij deze veerdienst’, vertelt schipper René den Hertog. ‘De Gorinchem VI werd destijds ingezet voor het blussen van brandjes en bood hulp bij andere calamiteiten.’ Inmiddels is de Gorinchem X – voorzien van een blusinstallatie - de eerste keuze bij een uitruk.
Gelijk aan de slag
'Als je op tijd bent, is een brandje met een kopje water te blussen’, zegt Den Hertog. De aangesnelde brandweerman Alex Tukker knikt. ‘De eerste klap is een daalder waard en die kunnen wij uitdelen. De grotere blusboten kunnen niet overal bij en moeten bovendien van ver komen. De boten uit Tiel of Dordrecht moeten wel anderhalf uur varen om in Gorinchem te zijn. Als bij mij de pieper gaat, kunnen we in zeven à acht minuten bij de opstapplaats Buiten de Waterpoort zijn. De tankautospuit blijft daar achter. Wel nemen we materialen mee, zoals onze ademluchtapparatuur, redvesten, handlampen en verbindingsmiddelen.’
‘Het gebruikelijke brandbestrijdingsmateriaal is op de Gorinchem XI aanwezig. En dan moet je denken aan slangen, straalpijpen en schuim. Eenmaal aan boord, varen we naar de plek des onheils en kunnen we gelijk aan de slag.’
Baas op het schip
De mannen schatten in dat de beide blusboten van Riveer de afgelopen jaren al meer dan vijftig keer zijn uitgerukt. ‘Niet alleen voor brandjes, maar ook voor het redden van drenkelingen of gezonken jachtjes. Geen antivries in de watertank wil na een koude winter weleens voor problemen zorgen. Ook dan verlenen wij hulp aan een, in paniek geraakte, eigenaar. Riveer is de baas aan boord. De schipper blijft verantwoordelijk voor het schip en de bemanning. Wij moeten zorgen dat de brandweer veilig naar de brand gaat en weer terugkomt. Verder regelen wij diverse facilitaire zaken. Als de brandweer arriveert, zijn de bluspomp, het waterkanon en de schuimtank operationeel’, aldus René. Tot tevredenheid van Brandweer Gorinchem: ‘Zeker te weten. In al die jaren is de samenwerking perfect. We oefenen regelmatig. Niet alleen met ons korps, maar ook met dat van de overkant. De collega’s van de brandweer uit Sleeuwijk, Woudrichem of Brakel komen niet aan boord, maar tijdens een eventuele ramp moet je wel goed kunnen samenwerken.’
20 minuten vol vermogen blussen
De mannen zitten op hun praatstoel. ‘We kunnen onze eerste brand nog goed herinneren. Dat was op het Duitse schip De Lynn. Het woongedeelte brandde volledig uit. Een jaar later stond van hetzelfde schip de kajuit in de fik. Daarvoor zijn we op een zondagmiddag naar camping de Mosterdpot in Woudrichem gevaren.’
‘Toen een paar jaar geleden de Merwedebrug werd gerepareerd en meer dan 120 man personeel onder de brug hingen, waren wij stand-by voor eventuele ongelukken. We hebben 800 liter schuim aan boord, dat betekent toch wel 20 minuten vol vermogen blussen. Aan bluswater geen gebrek’, knipoogt René, turend over de Merwede.
(Dit artikel verscheen in het Riveer magazine zomer 2019, maar is nog altijd actueel).