Nieuwe elektrische veerboten Gorinchem XII en Altena VI gedoopt

28 juni 2023 zijn de twee nieuwe elektrische veren Gorinchem XII en Altena VI gedoopt bij Holland Shipyards Group in Hardinxveld.
Banner website 1560 X640

Nieuwe elektrische veerboten Gorinchem XII en Altena VI gedoopt

28 juni 2023 vond op scheepswerf Holland Shipyards een feestelijke doopceremonie plaats voor de 2 nieuwe elektrische veerboten van Gemeente Gorinchem en Gemeente Altena. De Gorinchem XII werd gedoopt door burgemeester Reinie Melissant van de gemeente Gorinchem, terwijl gemeente Altena de Altena VI liet dopen door Thera van den Heuvel, vrijwilliger van één van de recreatieve pontjes in Altena. Tal van gasten die betrokken waren bij de samenwerking en ontwikkeling van deze innovatieve schepen waren getuige van deze mijlpaal.

Duurzame bereikbaarheid van de regio

De gemeente Altena, Hardinxveld-Giessendam en Gorinchem hechten een groot belang aan de voortzetting en toekomstbestendig houden van de veerdienst. Riveer biedt een uitstekend netwerk tussen de gemeentes van duurzaam personenvervoer over water. "Jaarlijks maken tussen de 300.000 en 400.000 passagiers gebruik van de veerdiensten, voornamelijk forenzen, scholieren en recreanten. Deze verbinding is van groot belang voor onze hele regio. De nieuwe schepen zijn niet alleen duurzaam, maar zorgen ook voor continuïteit in de toekomst” vertelt Wethouder Polatli van de gemeente Gorinchem.

Wethouder Tanis van de gemeente Altena: “De veerboten zijn enorm belangrijk voor de bereikbaarheid. Veel inwoners maken er dagelijks gebruik van en het belang van de veerverbinding wordt tijdens de verbreding van de A27 alleen maar groter. Om de gemeentes bereikbaar te houden, stimuleren we om de auto meer te laten staan en een ander vervoersmiddel te kiezen. De veren zijn een belangrijk alternatief.”

Gemeente Altena en gemeente Gorinchem financierden beide een schip. Vandaar dat de schepen de namen van deze gemeenten dragen. De drie gemeenten exploiteren de veerdienst gezamenlijk. Wethouder Meerkerk van de gemeente Hardinxveld-Giessendam blikt terug op de samenwerking: "Dit project is het resultaat van de inzet van vele mensen. Zonder een goede samenwerking was dit niet mogelijk geweest. De nieuwe schepen verbinden niet alleen onze oevers, maar hebben ook een solide basis gelegd voor onze toekomstige samenwerking."

Holland Shipyards

De elektrische veerboten zijn gebouwd door Holland Shipyards Group uit Hardinxveld-Giessendam. Naast het vervaardigen van de twee veerboten, heeft Holland Shipyards Group ook gezorgd voor de benodigde laadinfrastructuur aan de wal en de aanpassingen aan de afmeervoorzieningen. “Dit project omvatte niet alleen de constructie van de schepen, van casco tot afbouw, maar ook de infrastructuurwerkzaamheden zoals de pontons en walstroominstallatie, waarbij het elektrische aspect een integraal onderdeel vormde,” verklaart Leendert Hoogendoorn directeur van Holland Shipyards Group.

Koplopers in elektrisch varen

De casco’s zijn in Polen gebouwd, terwijl de afbouw in Hardinxveld-Giessendam heeft plaatsgevonden. De nieuwe elektrische veerboten vermijden naar schatting een uitstoot van 1000 tot 1600 ton CO2. De schepen zijn zo ontworpen, dat ze zo weinig mogelijk energie nodig hebben. De boten zijn zo licht mogelijk gebouwd. Het valt bijvoorbeeld op dat de boten niet zijn geschilderd, om geen onnodig gewicht toe te voegen. Bovendien zijn ze opvallend stil tijdens het varen, wat zorgt voor extra comfort en beperkt geluidsoverlast bij het varen en aanmeren.

Oplaadsysteem

De nieuwe schepen zijn ingericht zoals een veerpont waar auto’s op staan. De elektrische veerboten hebben een klep aan de voor- en achterkant waar je op en afstapt. Dit is anders dan bij de oude schepen, daar stapten passagiers aan de zijkant op. Op deze manier hoeft de boot niet meer om te draaien en dat bespaart energie. De aanlegsteigers zijn vernieuwd zodat de oude en de nieuwe schepen kunnen afmeren. "Het opladen van de schepen werkt op dezelfde manier als bij een trein of tram. De ponton in Gorinchem is voorzien van een haak waarin het schip vast komt te zitten. Daarna drukt  een arm tegen het schip waarmee de boot wordt opgeladen. De schippers kunnen dit met een druk op de knop activeren", licht Stefan Paardekoper projectleider Holland Shipyard Group toe.

Toekomstige dienstregeling

De nieuwe veerboten worden deze zomer in de dienstregeling opgenomen. Voordat ze in de vaart gaan, worden de medewerkers opgeleid en vinden er proefvaarten plaats. Zo kunnen medewerkers de schepen grondig leren kennen, eventuele kinderziektes ontdekken en oplossen. De exacte datum waarop de veerboten aan de steigers van Riveer zullen afmeren, is momenteel nog niet bekend.